Ny kampagne: Anmeld for fællesskabet
Digitalt Ansvar lancerer en ny kampagne, der skal få flere danskere til at anmelde ulovligt indhold og skadeligt indhold, som ikke overholder de sociale mediers retningslinjer. For få kender til deres rettigheder på nettet, siger direktør.
En profil, der tilbyder kokain på Snapchat, en TikTok med digital mobning af et barn eller en Instagram-profil, der deler intime billeder uden samtykke. Mange danskere støder på skadeligt eller ulovligt indhold på sociale medier.
I april viste en undersøgelse fra Digitalt Ansvar, at hver fjerde dansker, der møder ulovligt indhold på sociale medier, ikke anmelder det til den pågældende platform. Og en tredjedel ved slet ikke, hvordan man anmelder indhold til et socialt medie. Resultatet er, at skadeligt og ulovligt indhold bliver liggende længere, og flere derfor eksponeres for indholdet, ligesom ofre retraumatiseres gang på gang, når deres overgreb deles med hele verden.
Læs undersøgelsen: For få anmelder ulovligt indhold til sociale medier
Flere skal kende deres rettigheder på nettet
Med midler fra Europa-Nævnets pulje Støtte til EU-oplysning, under Slots- og Kulturstyrelsen, lancerer Digitalt Ansvar derfor nu kampagnen Anmeld for fællesskabet, der skal få flere danskerne til at anmelde ulovligt indhold og skadeligt indhold, der bryder det pågældende medies retningslinjer.
EU har givet os rettigheder. Det næste skridt er at sikre, at de bliver brugt. Det kræver, at flere danskere trykker ’anmeld,’ når de støder på skadeligt og ulovligt indhold på fx sociale medier, siger direktør i Digitalt Ansvar, Ask Hesby Holm.
Kampagnen Anmeld for fællesskabet består af tre korte film, der behandler ulovligt og skadeligt indhold som intim billeddeling uden samtykke, desinformation og svindelannoncer.
For at hjælpe danskerne med at anmelde ulovligt indhold korrekt, har Digitalt Ansvar desuden formuleret standardformuleringer med lovhenvisninger, som man kan kopiere og benytte til sine egne anmeldelser af ulovligt indhold på Facebook, Instagram, TikTok og Snapchat.
Læs også: Få hjælp til at anmelde indhold til sociale medier
Derudover henviser Digitalt Ansvar til en række ressourcer, hvor man kan finde konkret hjælp til at anmelde ulovligt indhold på de mest benyttede sociale medier.
Selvom anmeldelser afvises eller ignoreres, gør de en forskel
Mange danskere har højst sandsynligt oplevet at få et automatisk afslag eller slet intet svar på en anmeldelse af ulovligt indhold til sociale medier.
Derfor er det også nærliggende at tro, at mange er af den overbevisning, at det ikke nytter noget at anmelde ulovligt indhold til sociale medier. Men sådan er det ikke. I hvert fald ikke længere. Og det budskab er vigtigt at få spredt, forklarer direktør i Digitalt Ansvar.
I EU har vi, med forordningen om digitale tjenester (DSA), nemlig fået stærkere rettigheder, når det kommer til beskyttelse og sikkerhed online. Blandt andet skal sociale medier sørge for, at alle nemt kan anmelde indhold, som de anser for at være ulovligt. Ligesom sociale medier skal tage anmeldelser alvorligt og behandle dem fair og omhyggeligt. Fjerner de ikke ulovligt indhold efter en tydelig og velbegrundet anmeldelse, risikerer de selv at blive holdt ansvarlige for indholdet på deres platform.
Læs også: Skadeligt og ulovligt indhold på sociale medier
Helt centralt er det dog, at sociale medier også er forpligtet til at rapportere, hvor mange anmeldelser de modtager, og hvor meget indhold de fjerner. Det giver EU mulighed for at føre tilsyn og reagere, hvis platformene i vidt omfang undlader at tage anmeldelser alvorligt.
Brugeranmeldelser er derfor en central del af lovgivningen, der skal gøre internettet mere sikkert, forklarer direktør i Digitalt Ansvar.
Men lovgivningen virker kun, hvis vi bruger den. Når vi anmelder, bliver ulovligt indhold fjernet hurtigere, ofre bliver skånet, og færre børn og unge eksponeres for voldelige eller krænkende videoer, siger han.