Ny undersøgelse: TikTok stjæler danskernes opmærksomhed, selv når vi gør alt for at slukke skærmen

Digitalt Ansvar Kontaktperson:
Andrea Nielsen
ani@digitaltansvar.dk

Hverken en nulstilling af platformens algoritme – eller personlige løfter og påmindelser om at scrolle mindre – reducerer danskernes forbrug på TikTok, viser en ny undersøgelse fra Digitalt Ansvar i samarbejde med Norlys.

Læs hele undersøgelsen her.

Tre ud af fire danskere mellem 18-29 år ønsker at skrue ned for skærmtiden, samtidig bruger 29 procent af børn og unge ofte, meget ofte eller altid mere tid på sociale medier, end de selv ønsker.

En undersøgelse fra Digitalt Ansvar viser nu, hvorfor det kan være svært at skrue ned for skærmen, selvom vi har ønsket og motivationen til at gøre det.

Vores selvregulering er sat ud af spil

I et studie blandt 129 danske TikTok-brugere, har organisationen således testet, hvor meget kontrol danskerne egentlig har over deres eget forbrug på TikTok ved at teste effekten af to konkrete tiltag:

  • En nulstilling af TikToks anbefalingsalgoritme. Den mekanisme, der styrer, hvad man bliver præsenteret for af indhold på appen.
  • Et personligt løfte om at reducere TikTok-forbruget kombineret med påmindelser om løftet i deltagernes TikTok-feed.

Hverken en nulstilling af deltagernes anbefalingsalgoritme eller løfter og påmindelser om at nedsætte deres TikTok-forbrug havde en reel effekt på brugernes tidsforbrug på TikTok. Det vidner om, at vores selvregulering nærmest er sat ud af spil, siger direktør i Digitalt Ansvar.

Eksperimentet viser, at det er for svært at regulere vores eget forbrug af sociale medier på grund af fastholdelsesmekanismer, som er designet til netop at undergrave vores egen selvregulering og fornemmelse af tid, siger Ask Hesby Holm.

De tyve brugere i eksperimentet, der brugte mest tid på TikTok i perioden, var alle enten ”enige” eller ”meget enige” i, at de brugte for meget tid på appen.

Brugeren med det højeste TikTok-forbrug brugte ca. 5,6 timer om dagen i ugen op til eksperiments begyndelse, og i gennemsnit 6,2 timer om dagen efter eksperimentet var gået i gang. En fredag nat brugte deltageren fx 6 timer på appen, og dette til trods for at have svaret, at de var enig i, at de brugte for meget tid på TikTok.

Det vidner om, at motivation til at sænke ens forbrug af sociale medier langtfra er nok, og vi derfor skal tage skrappere midler i brug, siger direktør i Digitalt Ansvar.

Derfor kan ansvaret og løsningen på et for stort og uønsket skærmforbrug heller ikke udelukkende placeres hos den enkelte, understreger han.

Ny app skal give danskerne kontrollen tilbage

Sociale mediers måder at fastholde vores opmærksomhed på kalder på et stigende behov for konkrete løsninger, der hjælper os med at genvinde kontrollen.

Derfor har Norlys og Digitalt Ansvar for nyligt lanceret appen Skærm Tiden, der gør det muligt at benytte værktøjer til at styre sit skærmforbrug i hverdagen.

Skærm Tiden registrerer automatisk dit samlede mobilforbrug og fremhæver de perioder på dagen, hvor aktiviteten er højest. Med udgangspunkt i disse data kan du præcist afgrænse tidsintervaller – for eksempel de aftener, weekender eller morgenstunder hvor du normalt er sammen med børn, familie eller venner – og låse udvalgte apps i netop disse perioder.

Funktionen kan desuden knyttes til bestemte geografiske områder, så app-låsene automatisk aktiveres, når telefonen befinder sig på udvalgte steder som hjemmet, sommerhuset eller børnenes institution, hvilket omsætter ønsket om mindre skærmtid til praksis.

EU arbejder på at regulere de tech-virksomheder, som er allerbedst til at fastholde os foran skærmen. Men det tager tid, og mens vi venter, så vil vi sammen med Norlys hjælpe alle de danske familier, som ønsker at begrænse skærmtiden i familien, siger Ask Hesby Holm, direktør i Digitalt Ansvar.

Appen kan downloades gratis i App Store eller i Google Play Butik.

Samarbejdet mellem Digitalt Ansvar og Telia/Norlys

Digitalt Ansvar har indsamlet, analyseret og fortolket data samt kommunikeret resultaterne i denne undersøgelse. Telia/Norlys har betalt for eksperimentet, men har ikke haft indvirkning på resultaterne.

Kilder: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Norlys Skærmindex 2025 (Data er indsamlet i Norstats panel i perioden 9. – 22. maj 2025).

Hjælp til digital vold