Hvad er kærlighedssvindel?

Kærlighedssvindel – også kendt som romance scam – er en form for svindel, hvor en gerningsperson udgiver sig for at være romantisk interesseret i nogen med det formål at udnytte dem økonomisk eller på anden vis. Det kan føre til både store pengemæssige tab og have alvorlige følelsesmæssige konsekvenser for den ramte.

Hvad er kærlighedssvindel?

Kærlighedssvindel – også kaldet romance scam, datingsvindel, love scam eller dating scam – er en form for onlinebedrageri, hvor en svindler opbygger en romantisk relation til et offer med det formål at manipulere med og udnytte vedkommendes følelser til opnå økonomisk gevinst - ofte under påskud af sygdom, nødsituationer eller rejseudgifter.

Gerningspersonen bruger ofte falske profiler på sociale medier eller datingapps og udgiver sig for at være en anden – typisk en attraktiv, troværdig eller succesfuld person. Gennem manipulation vinder svindleren offerets tillid, som bruges til at få offeret til at overføre penge eller dele følsomme oplysninger og materiale. I nogle tilfælde bruges dette også til identitetstyveri eller afpresning.

I 2024 vakte en fransk sag stor opmærksomhed, da en kvinde blev narret til at tro, at hun havde haft en kærlighedsrelation med skuespilleren Brad Pitt i halvandet år. Hun nåede at overføre mere end 6 millioner kroner til bagmanden, før hun opdagede svindlen – blandt andet fordi den rigtige Brad Pitt offentligt præsenterede en ny partner. Svindleren havde brugt AI-genererede billeder og falske “selfies” for at overbevise hende.
Læs også: hvad er digital vold og chikane?

Kærlighedssvindel i Danmark

I Danmark har der i de seneste år været mere fokus på romance scam gennem bl.a. dokumentarer som ”Kaptajnen og de 1000 kvinder” på TV2, der i starten af 2024 afdækkede en stor svindelsag. Her havde en dansk kaptajn været udsat for identitetstyveri, hvorefter hans billeder og information var blevet brugt til at starte falske online kæresteforhold til flere både danske og udenlandske kvinder.

Dokumentaren afdækker, hvordan de falske profiler med kaptajnen er en del af et større netværk af internationale bagmænd. Samtidig understreger historien, at kærlighedssvindel oftest har flere ofre, herunder de personer, hvis oplysninger og billeder bruges uden samtykke til falske profiler- altså identitetsmisbrug.

Hvor udbredt er kærlighedssvindel?

Finans Danmark står bag nogle af de nyeste tal om omfanget af kærlighedssvindel i Danmark. Tallene, som fremgår af figuren nedenfor, viser en stigning i både anmeldelser og økonomiske tab for ofre for kærlighedssvindel fra 2023-2024.
    Finans Danmarks seneste opgørelse over anmeldelser og økonomiske tab for ofre for kærlighedssvindel, baseret på data fra organisationens medlemmer.
    Tallene fra 2023 var dog udtryk for et stort fald i anmeldelser af kærlighedssvindel, hvis man sammenligner med perioden 2019-2022. Ifølge NCIK, Nationalt Center for IT-relateret Kriminalitet, så modtog politiet i alt 848 anmeldelser af kærlighedssvindel fra 2019 til 2022.

    Samlet set mistede ofrene godt 91 millioner kroner i løbet af de tre år, hvilket ifølge NCIK gør kærlighedssvindel til en af de kriminalitetsformer, hvor ofrene lider de største privatøkonomiske tab.
    Ifølge Nationalt Center for It-Kriminalitets (NCIK) opgørelse, så tabte ofre samlet set 91 mio. kroner til kærlighedssvindel i perioden 2019-2022.
    Selvom faldet i anmeldelser de seneste år kan lyde som et godt tegn, så er det ikke nødvendigvis udtryk for hvor mange, der i virkeligheden bliver udsat for kærlighedssvindel. Man regner nemlig med, at der eksisterer et stort mørketal af ofre, som ikke anmelder, fordi svindlen er forbundet med stor skam.

    Hvem udsættes for kærlighedssvindel?

    Ifølge NCIK er kvinder mellem 45 og 65 år den gruppe, der oftest bliver ofre for kærlighedssvindel.

    Samtidig viser tallene, at kvinder i gennemsnit mister flere penge end mænd, når de bliver narret af en falsk, romantisk relation. Kvindelige ofre mister i gennemsnit 154.450 kroner, mens mandlige ofre i gennemsnit mister 96.000 kroner.
    Kærlighedssvindel rammer dobbelt, idet offeret ofte står tilbage med ikke bare et stort økonomisk, men også et personligt tab. Offeret kan blandt andet føle sig efterladt med en stor sorg over den falske relation, som offeret oplevede som en ægte - og måske også vigtig - relation, der blev bygget op gennem flere måneder eller år.

    Derudover kæmper mange med en stor skam over at være blevet snydt og oplevelsen af at have mistet tilliden til sig selv. Skammen kan være ødelæggende og give slemme psykiske mén.

    Organisationen Center mod Økonomisk IT-Svindel, der arbejder med at forebygge kontaktsvindel og hjælpe ofre og pårørende, har udarbejdet den første danske undersøgelse af kærlighedssvindelens alvorlige konsekvenser.

    Undersøgelsen viser, at skam og skyld fylder meget mere for ofrene end tabet af penge. Undersøgelsens deltagere - 25 pårørende og ofre forkærlighedssvindel - fortæller blandt andet om to selvmord, et selvmordsforsøg og økonomiske tab mellem 80.000 og halvanden million kroner.

    Hos Center mod Økonomisk IT-Svindel kan du finde hjælp og rådgivning, hvis du har været udsat for eller er pårørende til et offer for kontaktsvindel, som er den brede betegnelse for forskellige typer af digital økonomisk svindel, hvor gerningspersonen har kontakt med offeret.

    Uanset hvilken form for kontaktsvindel, man bliver offer for, er det vigtigt at huske, at gerningspersonen bærer ansvaret for den kriminelle handling.

      Fra bedrageri til afpresning

      Kærlighedssvindel er først og fremmest bedrageri, men det kan også udvikle sig til afpresning - fx hvis offeret ikke gør, hvad gerningspersonen forlanger.

      Svindleren kan afpresse offeret til tavshed eller til at sende penge, optage lån mv. ved fx at true med at offentliggøre intime billeder, videoer, beskeder eller oplysninger, som er blevet udvekslet under forholdet.

      Denne afpresningsform kaldes også sextortion.
      Læs mere om: digital afpresning

      Forebyggelse af kærlighedssvindel

      Svindlen er i mange tilfælde organiseret internationalt, og ifølge data fra Rigspolitiet, så henlagde politiet 63% flere sager om økonomisk kriminalitet i 2022 sammenlignet med året før, angiveligt fordi sagerne i mange tilfælde er svære at opklare og føre bevis for.

      På center mod Økonomisk IT-kriminalitet findes en liste med faresignaler man bør være opmærksom på samt råd og vejledning til ofre.

      Overordnet bør alarmklokkerne altid ringe, hvis en person, du kun har mødt online, beder dig om at sende penge. Også selvom vedkommende måske sender billeder af ”sig selv” eller sin familie i vanskelige situationer som f.eks. fra en hospitalsseng.

      Det kan være en god idé at bruge Googles billedsøgningsfunktion for at få en indikation af, hvor billeder kommer fra, dvs. om den, du chatter med, måske bruger en anden persons profilbillede. Find en guide til Googles billedsøgning her.
        Læs også: Ordbog over digital vold

        Spørgsmål og svar

        Hvordan foregår kærlighedssvindel?
        Hvilke faresignaler bør man være opmærksom på i forhold til kærlighedssvindel?
        Hvad kan man gøre, hvis man har været udsat for kærlighedssvindel eller andre former for kontaktsvindel?

        Digitalt ansvar anbefaler

        Digitale selvforsvarsløsinger

        Regeringen bør oprette en pulje til udvikling og implementering af digitale selvforsvarsløsninger, som er gratis, og som kan anvendes i folks dagligdag til at verificere indhold og sikre sikker deling.

        September 2019

        digitalt ansvar anbefaler

        Selvstændig anmeldelseskategori for digital afpresning

        Politiet gør det muligt at anmelde (digital) afpresning på politi.dk/anmeld-kriminalitet enten som selvstændig hovedkategori eller tydeligt under en af de eksisterende.

        September 2019

        digitalt ansvar anbefaler

        Bedre anmeldelsesmuligheder

        Tech-virksomheder bør gøre det nemmere at anmelde profiler, der afpresser, på deres platforme. Dette kunne gøres ved at oprette en specifik kategori for afpresning i deres anmeldelsesprocedure.

        September 2019

        Alle anbefalinger

        No items found.
        Clear
        Thank you! Your submission has been received!
        Oops! Something went wrong while submitting the form.
        No items found.
        March 2025

        DE SOCIALE MEDIER BØR FORBEDRE DERES INDHOLDSMODERATION

        Tech-virksomhederne bør prioritere at finde og fjerne skadeligt og ulovligt indhold samt indbygge større grad af sikkerhed i deres anbefalingsalgoritme.
        March 2025

        DE SOCIALE MEDIER BØR FORBEDRE DERES INDHOLDSMODERATION

        Tech-virksomhederne bør prioritere at finde og fjerne skadeligt og ulovligt indhold samt indbygge større grad af sikkerhed i deres anbefalingsalgoritme.
        Article link
        December 2023

        EU BØR PÅLÆGGE SOCIALE MEDIER AT INDFØRE ALDERSVERIFIKATION

        I Digitalt Ansvar anbefaler vi, at sociale medier med aldersgrænse pålægges at indføre aldersverifikation, som forhindrer yngre børn i at oprette sig og sikrer, at børn på platformen omfattes af relevante sikkerhedstiltag.
        December 2023

        EU BØR PÅLÆGGE SOCIALE MEDIER AT INDFØRE ALDERSVERIFIKATION

        I Digitalt Ansvar anbefaler vi, at sociale medier med aldersgrænse pålægges at indføre aldersverifikation, som forhindrer yngre børn i at oprette sig og sikrer, at børn på platformen omfattes af relevante sikkerhedstiltag.
        Article link
        June 2023

        DET BØR VÆRE LIGE SÅ SIKKERT AT GÅ PÅ APP-STORE SOM PÅ APOTEKET

        I Digitalt Ansvar anbefaler vi, at sociale medier indfører Safety By Design. Det indebærer sikkerhedstiltag, som beskytter brugerne og sikrer, at medierne opererer etisk forsvarlig, sikkert og lovligt, og som minimerer risikoen for eksponering af skadeligt indhold og misbrug af data.
        June 2023

        DET BØR VÆRE LIGE SÅ SIKKERT AT GÅ PÅ APP-STORE SOM PÅ APOTEKET

        I Digitalt Ansvar anbefaler vi, at sociale medier indfører Safety By Design. Det indebærer sikkerhedstiltag, som beskytter brugerne og sikrer, at medierne opererer etisk forsvarlig, sikkert og lovligt, og som minimerer risikoen for eksponering af skadeligt indhold og misbrug af data.
        Article link
        October 2023

        OFRE FOR DIGITALE KRÆNKELSER OG VOLD SKAL HAVE BEDRE HJÆLP

        Alt for mange udsættes for digital vold og chikane uden at modtage den rette hjælp.
        October 2023

        OFRE FOR DIGITALE KRÆNKELSER OG VOLD SKAL HAVE BEDRE HJÆLP

        Alt for mange udsættes for digital vold og chikane uden at modtage den rette hjælp.
        Article link
        Kontorartikler på en reol.
        March 2023

        REGERINGEN BØR KRIMINALISERE ÅBENLYS VISUEL GENGIVELSE AF SELVSKADE

        En kriminalisering af åbenlyst visuelt indhold af selvskade vil betyde, at sociale medier straks skal tage skridt til at fjerne det pågældende indhold eller hindre adgangen dertil, hvis de får konkret kendskab til det. Kriminaliseringen bør tage højde for, at det virker uhensigtsmæssigt at straffe psykisk sårbare, der deler gengivelse af selvskade, men derimod hensigtsmæssigt at digitale tjenester som sociale medier ikke tillader deling af selvskade indhold.
        Kontorartikler på en reol.
        March 2023

        REGERINGEN BØR KRIMINALISERE ÅBENLYS VISUEL GENGIVELSE AF SELVSKADE

        En kriminalisering af åbenlyst visuelt indhold af selvskade vil betyde, at sociale medier straks skal tage skridt til at fjerne det pågældende indhold eller hindre adgangen dertil, hvis de får konkret kendskab til det. Kriminaliseringen bør tage højde for, at det virker uhensigtsmæssigt at straffe psykisk sårbare, der deler gengivelse af selvskade, men derimod hensigtsmæssigt at digitale tjenester som sociale medier ikke tillader deling af selvskade indhold.
        Article link
        October 2023

        ARBEJDSGIVERE TAGER HÅND OM DERES ANSATTE

        I Digitalt Ansvar anbefaler vi, at arbejdsgivere udarbejder retningslinjer for håndtering af digital chikane og informerer ansatte om, at de kan komme til dem, hvis de udsættes for digital chikane.
        October 2023

        ARBEJDSGIVERE TAGER HÅND OM DERES ANSATTE

        I Digitalt Ansvar anbefaler vi, at arbejdsgivere udarbejder retningslinjer for håndtering af digital chikane og informerer ansatte om, at de kan komme til dem, hvis de udsættes for digital chikane.
        Article link
        September 2023

        TECH-VIRKSOMHEDER BØR GØRE DET NEMMERE AT ANMELDE PROFILER

        Tech-virksomheder bør gøre det nemmere at anmelde profiler, der afpresser på deres platforme. Dette kunne gøres ved at oprette en specifik kategori for afpresning i deres anmeldelsesprocedure.
        September 2023

        TECH-VIRKSOMHEDER BØR GØRE DET NEMMERE AT ANMELDE PROFILER

        Tech-virksomheder bør gøre det nemmere at anmelde profiler, der afpresser på deres platforme. Dette kunne gøres ved at oprette en specifik kategori for afpresning i deres anmeldelsesprocedure.
        Article link

        Læs mere om kærlighedssvindel

        Center mod Økonomisk IT-Svindel
        Anmeld til Politiet
        Dokumentar om kærlighedssvindel: En fremmed flytter ind

        Digitalt Ansvars seneste analyser og undersøgelser af digital afpresning

        September 2023

        DIGITAL VOLD I DANMARK II

        Anden del: Nye former for afpresning. Digital vold er en ny voldsform, som vi har manglet et fælles sprog og forståelse for. Rapporten ser nærmere på digital vold som problemstilling herunder de juridiske rammer for fænomenet. Derudover dykker rapporten ned i digital afpresning.

        Senest opdateret 18-06-2025.
        Hjælp til digital vold